Na czym polega wulkanizacja opon?

W warsztatach wulkanizacyjnych podstawową usługą jest wulkanizacja opon samochodowych. Na czym to polega i czy jest to równoznaczne z naprawą opon?

Opona najważniejszym elementem samochodu

Z punktu widzenia producenta samochodów osobowych, najpewniej najważniejszym ich elementem będzie silnik. Niemniej dla bezpieczeństwa użytkowania pojazdu ważne są opony, które pozostają w stałym kontakcie z podłożem i to one decydują o tym, czy jeździmy bezpiecznie, czy też nie. Dlatego zawsze trzeba dbać o to, aby opony w naszym aucie były w  doskonałym stanie. W tym celu wielu kierowców udaje się do warsztatów, gdzie realizowana jest właśnie wulkanizacja. Legnica ma warsztat Decart, w którym w sposób profesjonalny, podobnie jak w wielu innych miejscach miastach, świadczone są takie usługi.

Pojęcie wulkanizacji

Definicja encyklopedyczna procesu wulkanizacji nie jest do końca zrozumiała dla przeciętnego człowieka, który na co dzień nie ma do czynienia z produkcją opon. Wulkanizacja pozwala na przetworzenie głównego składnika opon, czyli kauczuku, na elastyczną i miękką mieszankę. Czysty kauczuk w formie nieprzetworzonej jest twardy i mało elastyczny, ale po poddaniu go odpowiedniej obróbce poprzez wulkanizację cieplną, jaka została opracowana w 1839 roku przez Charlesa Goodyeara, staje się odpowiedni do stworzenia opony.

Początkowo wulkanizacja opierała się na podgrzewaniu kauczuku wraz z siarką, ale obecnie proces ten zmodyfikowano i kauczuk podgrzewa się z polimerami oraz związkami wywołującymi tworzenie się mostków sulfidowych między cząsteczkami kauczuku. W efekcie powstała guma ma wyższą odporność na uszkodzenia mechaniczne i większą elastyczność.

Dziś wulkanizacja pozwala nie tyle na produkcję opon, ale na ich naprawę po uszkodzeniach mechanicznych. Wulkanizacja zmieniła podejście do usługi, jaką jest naprawa opon. Legnica może korzystać z niej w warsztacie Decart, a podobne usługi znajdziemy w innych miastach.  W profesjonalnych warsztatach opony naprawia się z wykorzystaniem maszyn i narzędzi do wulkanizacji metodą na ciepło lub metodą chemiczną – na zimno. Ta pierwsza wymaga od specjalistów wulkanizatorów doświadczenia i wykorzystania specjalnych form, które pozwolą na uzyskanie pierwotnego kształtu opony. Niektóre uszkodzenia, na przykład na bokach opony, naprawia się tylko w ten właśnie sposób.

Podczas zwykłego łatania dziur powstałych np. po przebiciu opony gwoździem, można skorzystać z metody chemicznej na zimno.